Czas czytania: 6 minuty

Jak narodził się pomysł na stworzenie Ekocuda? Co było inspiracją do utworzenia tego kosmetycznego marketplace?

Zuzanna Mierzejewska: Koncepcja utworzenia własnej platformy zakupowej zrodziła się już dawno. Została zainspirowana rosnącymi trendami e-commerce oraz potrzebą stałego wsparcia sprzedaży dla mniejszych i debiutujących firm, nie tylko w trakcie naszych wydarzeń, które odbywają się dwa razy w roku, ale także na co dzień. Pandemia i sukces targów online, które zorganizowaliśmy jako alternatywę dla stacjonarnych, niemogących się wówczas odbywać, znacząco przyspieszyły i zmotywowały nas do wdrożenia tego pomysłu. Rynek targów B2C uległ znacznemu skurczeniu, a konsumenci, w tym nasza społeczność, skierowali swoje preferencje ku zakupom online. W rezultacie, dla wielu marek fizyczne pojawianie się stało się mniej atrakcyjne. Zwłaszcza dla tych z długoletnim stażem na rynku. W związku z tym, zdecydowaliśmy się skoncentrować na działaniach online, przekonani, że obecny czas jest idealnym momentem na podobną transformację. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że odwiedzający Targi oczekują stworzenia platformy, która nie tylko umożliwia śledzenie nowości produktowych i ich zakupy w czasie rzeczywistym, ale także monitorowanie i analizowanie naturalnego rozwoju rynku. Platforma Ekocuda.com jest odpowiedzią na zapotrzebowania.

Zuzanna Mierzejewska – Prezes Zarządu Ekocuda Sp. z o. o.

Co możemy znaleźć na platformie zakupowej Ekocuda.com? Co było największym wyzwaniem w jej stworzeniu?
ZM: Na platformie konsumenci mogą znaleźć kilka tysięcy produktów naturalnych, przede wszystkim kosmetyki, produkty do pielęgnacji ciała, dla kobiet, dzieci i mężczyzn. Dość szybko rozwija się kategoria Wellness, w której odnajdziemy m.in. świece zapachowe i do masażu. Specjalną uwagę poświęcamy również kategorii Eko Dom, gdzie dostępne są ekologiczne środki czystości do sprzątania i prania, a także kosmetyki dla zwierząt. W tej chwili można u nas kupić produkty kilkudziesięciu marek, natomiast pracujemy nad tym, aby w kolejnym roku było ich już kilkaset. Konsument, który u nas kupuje może mieć pewność, że są to wyselekcjonowane, w pełni naturalne pozycje. Selekcja odbywa się pod czujnym okiem technologa, który wnikliwie analizuje składy marek, które się do nas zgłaszają. Tworzenie platformy zakupowej to ambitne przedsięwzięcie, w które zaangażowani są eksperci z różnych dziedzin, takich jak IT, programiści oraz projektanci UX i UI. Zlecamy działania profesjonalistom, aby platforma była przyjazna zarówno dla marek zakładających swoje sklepy, jak i dla użytkowników dokonujących zakupów. Choć pojawiają się wyzwania, kluczowe jest posiadanie zespołu specjalistów zdolnych skutecznie je rozwiązywać.

Jakie wartości i zasady przyświecają Ekocuda? Jakie cele chcecie osiągnąć jako platforma kosmetyczna?
ZM: Fundamentalne zasady pozostają niezmienne od samego początku. Naszą misją jest łączenie wyjątkowych, naturalnych, głównie polskich marek z ich odbiorcami. Dążymy do promowania firm poprzez podkreślenie ich unikalnych składów oraz promowanie uwzględniania przez nie dbałości o środowisko, transparentności i zrównoważonych procesów produkcji. Wierzymy, że sektor marek eko może znacząco wpłynąć na całą branżę kosmetyczną, zmieniając podejście do ekologii. Dążymy do tego, aby platforma zakupowa obejmowała największą liczbę marek naturalnych, ekologicznych i organicznych z wielu obszarów – zarówno kosmetyki, suplementy, jak i akcesoria wellness, takie jak świece, czy ekologiczne środki czystości do domu. Wszystko, co wpływa na dobrostan człowieka. Mimo że Ekocuda.com istnieje zaledwie od nieco ponad miesiąca, obserwujemy znaczny i ciągły wzrost ruchu oraz ilości zamówień. Świadczy to o atrakcyjności konceptu. Szeroka oferta, precyzyjnie zdefiniowana społeczność i stale rozwijający się asortyment przyciągają coraz więcej osób na naszą stronę. Każdego dnia dostajemy zgłoszenia od ekoświadomych marek, co bardzo nas cieszy. Przed nami także ekspansja na rynki zagraniczne. Wiele firm działa już na arenie międzynarodowej, a Targi online potwierdziły tylko, że mnóstwo klientów za granicą chętnie sięga po polskie kosmetyki. Dlatego, chcemy, aby w ciągu dwóch kolejnych lat Ekocuda.com stało się rozpoznawalną platformą w Europie. Doceniamy unikalność i potencjał polskich producentów – chcemy umożliwić im jeszcze skuteczniejszą promocję i sprzedaż.

Jak Ekocuda wspiera idee ekologii i zrównoważonego rozwoju w branży kosmetycznej?
ZM: Od początku działalności udało nam się zgromadzić wokół marki społeczność świadomych i zaangażowanych odbiorców. Od startu pierwszych targów, w edukacji i promocji zrównoważonego rozwoju oraz ekologii, wspierają nas twórcy internetowi. Uczestniczą w naszych wyjazdach w stylu slow, warsztatach, targach online. Dzięki ich zasięgom i wspólnym działaniom docieramy do naprawdę dużej liczby osób, przedstawiając im niepowtarzalne ekoprodukty. Pokazujemy, jak marki, z pomocą innowacyjnych rozwiązań technologicznych i produkcyjnych, dbają o środowisko.
Podkreślamy wartości i filozofię jakie za nimi stoją. Udało nam się również, podczas Targów, zorganizować Kongres Branżowy z panelem dyskusyjnych ekspertów z branży beauty w szerokim ujęciu – od strony technologicznej, innowacji produkcji, marketingu. Prelegenci rozmawiali m.in. o trendach, surowcach oraz pielęgnacji. Aby uhonorować i wypromować ekoświadome firmy, stworzyliśmy nagrody Ekocuda Beauty Awards, które są przyznawane markom wyróżniają się w dziedzinie ekologicznych produktów kosmetycznych. To nie tylko forma uznania dla zaangażowania w zrównoważony rozwój, ale także skuteczny sposób promowania dobrych praktyk wśród klientów.

W jaki sposób dobieracie marki, z którymi współpracujecie?
ZM: Ekocuda.com kierujemy przede wszystkim do producentów kosmetyków naturalnych, głównie do marek polskich, choć również selektywnie wybieramy marki zagraniczne. Oprócz marek kosmetycznych zapraszamy do współpracy firmy, które w swojej ofercie mają akcesoria do masażu twarzy, jogi, wyjątkowe naturalne świece, ale też produkty do sprzątania domu a coraz częściej kosmetyki dla zwierząt. Myślę, że ten trend będzie się w najbliższym czasie rozwijał. Jeśli zaś chodzi o ocenę samego produktu, branych pod uwagę jest wiele składowych, np. procent naturalnych składników, co pokazuje indeks naturalności z ISO16128 oraz wytyczne różnych certyfikatów. Nie oznacza to, że kosmetyki muszą być certyfikowane, ale pod uwagę bierzemy wspólny mianownik różnych definicji naturalności kosmetyków, ponieważ nadal nie ma jednej właściwej definicji, na której można by polegać. Od lat w tym procesie wspiera nas technolog. Jeśli odmawiamy współpracy, zawsze podajemy merytoryczną odpowiedź i uzasadniamy naszą decyzję.

W jaki sposób chcecie dostarczyć pozytywnych doświadczeń użytkownikom Ekocuda podczas przeglądania i zakupów na platformie?
ZM: Po pierwsze, jeśli chodzi o same kwestie użytkowania platformy i jej przyjazność dla konsumentów, to, tak jak wspominałam, pracowali nad tym najlepsi specjaliści UX i UI. Całość ma być maksymalnie funkcjonalna i komfortowa. Ważny jest dla nas aspekt wizualny. Zależało nam, aby design i estetyka platformy była spójna z naszym brandem i wcześniejszą komunikacją wizualną oraz wyróżniała się na tle innych sklepów. Żywe kolory i motywy tropikalne są naszym znakiem rozpoznawczym i jesteśmy zadowoleni, że udało się to zachować. Oprócz wyżej wymienionych kwestii, kluczowe są produkty obecne na platformie. W jednym miejscu udostępniamy konsumentom unikalne marki, te, które są już uznane w ekosektorze, a także zupełnie nowe, lub niszowe, których nie można kupić w szerokiej dystrybucji. U nas klienci mają okazję do poznania wszystkich tych marek, na które mogliby wcześniej nie trafić.

Jakie działania podejmujecie w celu edukacji konsumentów na temat ekologicznych produktów kosmetycznych?
ZM: Odkąd zorganizowaliśmy pierwsze w Polsce Targi poświęcone wyłącznie kosmetykom naturalnym w 2016 roku, naszym priorytetem stała się szeroka działalność edukacyjna. Skupialiśmy się nie tylko na samych produktach, ich składach i definicji naturalności, lecz również na aspektach związanych z opakowaniami oraz zrównoważonym procesem produkcji. Podczas 22 edycji Targów stacjonarnych, które odbyły się w 4 miastach Polski (Warszawa, Poznań, Gdańsk, Wrocław) i przyciągnęły ponad 350 000 osób, zorganizowaliśmy kilkadziesiąt warsztatów, wykładów i paneli poświęconych omawianym zagadnieniom. W okresie pandemii, w latach 2020- 2021, kontynuowaliśmy nasze inicjatywy online. Podczas wielu targów internetowych przeprowadzaliśmy transmisje na żywo na Instagramie z ekspertami. W 2021 roku zorganizowaliśmy cykl wyjazdów i warsztatów Ekocuda w stylu slow, podczas których uczestnicy mogli korzystać z praktycznej wiedzy ekspertów, których udało się nam zaprosić. Stworzyliśmy także e-book, minikompendium wiedzy opracowane przez specjalistów zajmujących się na co dzień obszarem kosmetyków naturalnych i ekologią. Swoją wiedzą podzielili się m.in. dr Joanna Uchańska, Katarzyna Konopa, dr Ida Dulińska-Molak, czy Justyna Żukowska-Bodnar. Z 14 artykułów oraz 5 wywiadów można dowiedzieć się o certyfikatach, recepturach, greenwashingu czy wpływie cyklu dobowego i menstruacyjnego na sposób pielęgnacji. Jednym słowem – wszystko, co powinien wiedzieć każdy, kto na co dzień stara się żyć w trendzie eko. Nadal aktywnie promujemy tematy związane z sektorem produktów naturalnych w mediach. Na zbliżający się Nowy Rok planujemy działania wirtualne, które będą kontynuować naszą misję edukacyjną.

Jakie macie plany rozwoju platformy sprzedażowej Ekocuda?
ZM: Nasz cel to stać się wirtualnym HUB-em, łączącym producentów kosmetyków naturalnych z konsumentami. Chcemy, aby Ekocuda.com były największą i najbardziej rozpoznawalną platformą zakupową marek naturalnych, obejmującą zarówno kosmetyki, jak i akcesoria wellness, świeczki, suplementy czy ekologiczne środki czystości do domu. Planujemy wprowadzić wiele nowych marek do końca tego roku, a w kolejnym roku planujemy, by było ich kilkaset. Obecnie intensywnie pracujemy nad częścią edukacyjną, która stanie się stałym elementem naszej platformy, dostępnym dla każdego użytkownika. Chcemy, aby Ekocuda.com nie była tylko miejscem do zakupów, ale także platformą online, na której skupia się cała społeczność ekologiczna. Mamy na celu stworzenie miejsca, które jest odwiedzane zarówno w poszukiwaniu produktów, jak i wiedzy, wymiany opinii oraz śledzenia nowości. Nasz kolejny krok to pozyskanie rynków zagranicznych. Jesteśmy świadomi bogactwa, jakie polskie marki mają do zaoferowania i chcemy zwiększyć dostępność i zasięg na skalę europejską.

Czym wyróżnia się Wasz sklep internetowy na tle konkurencji?
ZM: Ofertą i selektywnym podejściem do produktów marek jakie się u nas znajdują. Chcemy dać użytkownikom jakość i pewność, iż to, co znajduje się na Ekocuda.com jest naturalne i nie trzeba tracić czasu na analizowanie składów INCI. Stawiamy nie tylko na znanych producentów, którzy są na rynku od lat, ale też na nowe, debiutujące marki, które nie miały dotąd okazji pokazać się większej publiczności. Cieszy nas fakt, że to właśnie te marki zyskują na popularności, co znajduje potwierdzenie w wielu zamówieniach. Świadomi konsumenci poszukują nowości, czegoś co nie jest dostępne dla każdego, a jednocześnie chcą wiedzieć za co płacą i od kogo kupują. I my tym oczekiwaniom wychodzimy naprzeciw. Tak samo, jak w przypadku Targów, tylko w formie wirtualnej, dostępnej dla każdego z każdego miejsca, 7 dni w tygodniu o każdej porze. Z pełną informacją o składach, zastosowaniu, firmie i jej wartościach. Mamy szerokie ujęcie produktów dla zdrowia i urody wpływających na dobre samopoczucie człowieka. Naszym wyróżnikiem jest asortyment przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, dla kobiet, mężczyzn, dzieci i dla zwierząt, a także ambitne plany edukacyjne na przyszły rok.

Źródło: Wywiad Zuzanna Mierzejewska