Zarówno masło jak i margaryna to tłuszcz, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zarówno jedno jak i drugie ma swoich zwolenników i przeciwników, na co się zdecydować ? Które z nich wyjdzie nam bardziej na zdrowie? Poznaj wady i zalety każdego z nich !

Masło

Jest to tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, możemy spotkać go na sklepowych półkach zazwyczaj w formie kostki. Dobre masło powinno być wykonane tylko ze śmietanki i zawierać minimum 82% tłuszczu mlecznego, można dodawać do niego tylko naturalne barwniki oraz sól. Zawiera w większości tłuszcze nasycone oraz sporą dawkę cholesterolu, który spożywany w nadmiarze może sprzyjać występowaniu choroby niedokrwiennej serca. Niewielka ilość cholesterolu jest jednak niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jest m. in składnikiem strukturalnym błon komórkowych a także prekursorem hormonów, kwasów tłuszczowych oraz witaminy D3. Masło posiada również w swoim składzie kwas linolowy CLA, który pozytywnie wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej a także ma działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe- te korzyści możemy jednak osiągnąć jedynie wtedy, gdy spożywamy odpowiednią ilość masła w granicach 15 g/ dziennie (ok. 3 płaskie łyżeczki) nadmiar powoduje odwrotne skutki zdrowotne. Masło jest dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach tj. A,E oraz D a także jodu, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, selenu, manganu, cynku i chromu. W ostatnich latach bardzo często jednak produkt jakim jest masło jest fałszowane przez producentów poprzez dodanie szkodliwego tłuszczu palmowego, który tylko udaje masło kryjąc się pod ładną szatą graficzną opakowania lub nazwą.