Pełne witamin i minerałów owoce oraz warzywa powinny gościć na naszym stole przez okrągły rok. Niektóre jednak ze względu na swoją sezonowość smakują najlepiej w określonych porach roku. Poznaj owoce i warzywa, które w okresie zimowym są najsmaczniejsze i przyczyniają się do wzmocnienia naszej odporności!

Jabłka

Pyszne odmiany jabłek słodkie, soczyste, kwaskowate możemy kupić zimą. Wtedy zazwyczaj mają one również najkorzystniejszą cenę. Zawierają witaminę A,E,C,D i K a także niektóre z grupy B. Są dobrym źródłem składników mineralnych takich jak potas, krzem i wapń.Zawierają dużą ilość błonnika pokarmowego,który zapewnia prawidłową pracę naszych jelit. Mają wiele zastosowań, możemy spożywać je jako przekąskę na surowo,  jako dodatek do wszelkiego rodzaju ciast i deserów a także nalewek.

Dzika róża

Jest bogatym źródłem witaminy C, zawiera jej nawet kilkanaście razy więcej niż cytrusy. Znajdziemy w niej również witaminy takie jak A,E,B1,B2 oraz K, kwas foliowy oraz flawonoidy, które działają przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo oraz przeciwutleniająco . Owoce dzikiej róży nie nadają się do bezpośredniego spożycia, można jednak z nich przyrządzić doskonałą nalewkę lub sok. Dostępne są również gotowe herbaty i soki w sklepach zielarskich.

Gruszki

Zawierają sporo składników mineralnych takich jak potas, magnez, wapń, fosfor oraz żelazo a także witaminy A,B1,B2,B6, C oraz PP. Owoce te łagodzą objawy zatruć, wzmacniają organizm oraz pomagają obniżyć gorączkę.

Kapusta kiszona

To bogate źródło witaminy C, ponadto wszelkiego rodzaju kiszonki wzmacniają naszą florę bakteryjną w jelitach, są naturalnym probiotykiem. Najlepiej jednak kisić kapustę samemu, ponieważ ta dostępna w sklepie nie ma tylu właściwości, proces kiszenia jest w niej sztucznie wytwarzany poprzez dodanie octu.

Czosnek

Działa jak naturalny antybiotyk pomaga zwalczyć przeziębienie, łagodzi objawy takie jak gorączka czy łamanie w kościach, to dzięki zawartości siarczków allilowych oraz bakteriobójczej allicynie. Regularnie spożywany  wzmacnia naszą odporność oraz chroni przed chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Cebula

Ma podobne właściwości jak czosnek, chroni nas przed infekcjami i łagodzi objawy przeziębienia. Nasze babcie używały jej do przygotowania syropu na kaszel. Wystarczy, że pokrojoną w plasterki cebulę zasypiesz cukrem a następnie odłożysz na kilka godzin, aż cebula puści sok i rozpuści cukier.

1 KOMENTARZ

  1. Po ciężkawej świątecznej rozpuście, aż chce się lekkostrawnych owoców i warzyw. A że przy okazji dodadzą energii i wzmocnią organizm, to nic tylko jeść 🙂

Comments are closed.