Dieta wegańska stała się ostatnio bardzo popularna, zyskała rzeszę zwolenników nie tylko ze względu na oczywisty fakt ochrony i respektowania praw zwierząt ale także jako skuteczny i łatwy sposób na zrzucenie kilogramów. Można być na diecie wegańskiej lub być weganinem. To zasadnicza różnica. Człowiek będący na diecie wegańskiej wprowadza zmiany tylko w diecie a nie życiu codziennym. Używa wciąż kosmetyków lub ubrań, przy których produkcji były wykorzystywane zwierzęta. Weganin zaś całkowicie odrzuca wszystkie produkty i rzeczy odzwierzęce.

Jakie zalety niesie za sobą weganizm?

Pomoc zwierzętom i sprzeciw wobec zabijaniu ich

Spożycie większej ilości owoców i warzyw

Większa ilość błonnika pokarmowego w diecie

Polepszenie samopoczucia

Oczyszczenie organizmu z toksyn

Przypływ energii ze spożycia większej ilości węglowodanów.

Obniżenie kaloryczności naszych posiłków poprzez włączenie do diety mniej kalorycznych produktów roślinnych.

Tańszy koszt utrzymania ( ze względu na niższe ceny produktów nieprzetworzonych)

Utrudnienia jakie spotykają nas po przejściu na weganizm

Przymusowa suplementacja witaminy B12

Konieczność suplementacji witaminy D w okresie jesienno-zimowym

Niezrozumienie społeczeństwa

Jak widać znacząca przewaga leży po stronie zalet. Pomimo kontrowersji jakie wzbudza weganizm zyskuje on coraz więcej zwolenników ze względu na aspekt moralny i zdrowotny. Dieta wegańska przeciwdziała powstawaniu miażdżycy, chorobom serca , cukrzycy typu II, zmniejsza ryzyko otyłości , chorób nowotworowych, kamicy żółciowej i pęcherzyka żółciowego. Dieta ta zawiera znaczne ilości witamin takich jak A,E,C oraz z grupy B, które mają bardzo pozytywny wpływ na nasz wygląd.

Nieprawidłowo skomponowana dieta wegańska może jednak prowadzić do niedoboru energetycznego a także witamin i składników mineralnych. Pamiętajmy , że produkty roślinne zawierają mniej kcal w posiłku objętościowo odpowiadającym produktom odzwierzęcym. Dieta wegańska powinna więc opierać się na większych posiłkach niż dotychczas przez nas spożywane.