Nasiona chia piękno i zdrowie w ziarenkach

0
958

Szałwia hiszpańska (Salviahispanica L.) jest to roślina, która pochodzi z Gwatemalii i Meksyku.Odkryli i docenili ją już Aztecy.

Dziś jest zaliczana do twz.superfoods co oznacza żywność wysoce odżywczą, zawierającą bardzo dużo cennych składników dla naszego organizmu.

Chia

Zalety nasion chia możemy wyliczać bardzo długo, najważniejsze z nich to:

Kwasy omega -3

Zawarty w nasionkach chia kwas omega-3 dobroczynnie wpływa na  pamięć i koncentrację, poprawia stan naszej skóry, włosów i paznokci. Zapobiega występowaniu depresji i ma bardzo pozytywny wpływ na nasze samopoczucie.

Dobrze przyswajalne i wysokiej jakości białko

Białko zawarte w szałwii hiszpańskiej jest doskonałym źródłem tego składnika dla wegetarian ale także dla sportowców. Zawiera prawie wszystkie niezbędne aminokwasy dla naszego organizmu. W 100 g znajduje się 16,54 g białka.

Błonnik pokarmowy

Wysoka zawartość błonnika w diecie zapobiega takim schorzeniom jak: cukrzyca typu II, choroby układu sercowo-naczyniowego, zaparcia. Tworząc korzystną florę bakteryjną w naszych jelitach zapobiegają chorobom układu trawiennego. Błonnik posiada również właściwości odchudzające, po spożyciu go pęcznieje on w żołądku co powoduje uczucie sytości na dłużej. Dzięki temu składnikowi pozbywamy się również szkodliwych substancji z naszego organizmu, które zostają wchłonięte razem z wodą w naszych jelitach.

Witaminy

W szałwii hiszpańskiej znajdziemy witaminy takie jak :A,B1,B2,B3,C,E.Zapewnimy sobie tym samym szansę na piękną skórę ,włosy, paznokcie ale także zdrowie na długie lata. Witaminy z grupy B nasze nerwy będą ukojone, witamina A zapewni dobry wzrok, C wzmocni naszą odporność  i doda skórze blasku. Witamina E czyli antyutleniacz  pozwoli zachować młodość na dłużej, ponieważ uniemożliwia wolnym rodnikom niszczenie naszych włókien kolagenowych.

Minerały

Tutaj na szczególną uwagę zasługuje duża dawka wapnia (642 mg) zawarta w 100 g nasion chia. To dwa razy więcej niż w szklance mleka, spożywając szałwię hiszpańską dostarczymy sobie, również fosforu, który zapewni nam zdrowe, mocne kości i zęby, jest to dobre źródło tych pierwiastków dla ludzi którzy nie spożywają nabiału. W ziarenkach znajdziemy także magnez(ukoi nasze nerwy, wzmocni mięśnie) potas(reguluje gospodarkę wodną, zapobiega cellulitowi wodnemu) , sód(utrzymuje odpowiedni e ciśnienie osmotyczne krwi), cynk( wzmacnia odporność, doskonale wpływa na  włosy i paznokcie) i żelazo(zapobiega anemii)

chia-seeds-1326146-640x480

Dawkowanie: zalecana porcja spożycia w ciągu dnia to 3 łyżeczki dziennie, popijając dużą ilością wody.

Szybki przepis na smaczny pudding chia:

3 łyżeczki nasion chia

Ok.150 ml mleka sojowego/krowiego

1 łyżeczka karobu lub kakao

2 łyżeczki ksylitolu/cukru

Nasionka zalać mlekiem, dodać karob i ksylitol. Wstawić do lodówki na 30 min od czasu do czasu mieszając.